div class='widget-content' style='overflow:auto; height:200px

Sunday, July 28, 2013

Khasiat Alfalfa Shaklee

 ASSALAMUALAIKUM....
Arini cuma nak bercerita pengalaman sendiri selepas mengamalkan pil ALFALFA....
Memang best sangat lepas ambil pil nie....badan terasa ringan je....angin-angin dalam badan pung hilang...
Kalau dulu naik tangga mesti la temengah-mengah....sekarang dah tak rasa dah....
Yang paling best sekali susu badan pun makin bertambah...kan salah 1 fungsi Alfalfa ialah MILKBOOSTER....anak pun KENYANG....dah xrisau dah....



 Nie la ALFALFA COMPLEX....




ANTARA KHASIAT ALFALFA


  • Mencuci hati, darah dan usus (mengembalikan kenormalan badan yang berasid, menghilangkan toksin dari badan,MENCANTIKKAN KULIT dan otot.)
  • Melawan alahan (memperbaiki keadaan kulit dan hidung sensitif, kurap dan bau badan.)
  • Baik untuk perubahan patologi di dalam usus dan perut (Memperbaiki masalah saluran penghadaman seperti kembung, ulser, gastik dan sembelit)
  • Menyingkirkan lemak dan kolesterol(kajian klinikal)
  • Melawan tumor
  • Melegakan keletihan
  • Mencegah/merawat atritis




Banyakkan khasiatnya??
  1. Alfalfa merupakan tanaman yang dikenal mempunyai berbagai manfaat kesehatan.
  2. Alfalfa (Medicago sativa) termasuk dalam keluarga kacang-kacangan. Tanaman ini dapat tumbuh sampai satu meter dan memiliki bunga kecil berwarna ungu.
  3. Tanaman alfalfa memiliki sistem akar sangat dalam hingga mencapai sekitar 4,5 meter.
  4. Karena akar yang menghujam dalam itulah, tanaman ini terkenal tahan kekeringan.
  5. Dipercaya pula, sistem akar yang dalam membuat alfalfa dapat menyerap mineral yang tidak biasa ditemukan di permukaan tanah.
  6. Hal ini membuat tanaman ini istimewa sehingga dinamai alfalfa oleh orang Arab yang berarti ayah dari tanaman.
  7. Orang Arab menemukan kuda-kuda mereka menjadi kuat dan bugar setelah mengkonsumsi alfalfa.
  8. Alfalfa telah digunakan sebagai obat herbal sejak berabad-abad dalam pengobatan tradisional Cina dan ayurveda.
  9. Nutrisi Alfalfa
  10. Meskipun terutama dipergunakan sebagai makanan ternak, alfalfa juga memberikan manfaat bagi manusia.
  11. Alfalfa umum dikonsumsi dalam bentuk kecambah, batang, maupun daun kering.
  12. Supleman makanan alfalfa juga tersedia dalam bentuk tablet, bubuk, atau teh.
  13. Tanaman ini kaya akan mineral, seperti kalsium, magnesium, fosfor, kalium, dan besi. Alfalfa juga mengandung vitamin B, C, E, dan K.
  14. Selain itu, alfalfa mengandung bentuk alami dari fluorida, protein, mineral, serat, asam lemak esensial, dan antioksidan.


DAUN ALFALFA








VITAMIN CINTA






SEBARANG PERTANYAAN: 

SMS@WHATSAPP: 012-5792539

Facebook : Shud Shuhada

Fan pages : Explorasi Sihat



Wednesday, July 24, 2013

PERFORMANCE DRINK SHAKLEE






Shaklee menggelarkannya "PERFORMANCE DRINK" ialah kerana telah terbukti di makmal (ujian makmal bersama-sama high-level athletes) bahawa:

(1) Meminimumkan kehilangan cecair untuk memantapkan hidrasi badan. Kurang rasa haus.
(2) Mengalirkan elektrolit sepenuhnya ke seluruh badan, termasuklah kalsium & magnesium (tiada pada minuman isotonik jenama lain).
(3) Menstabilkan paras glukosa di dalam darah untuk mengekalkan tenaga berterusan, serta menambah stamina.


Performance Drink ini sesuai diambil ketika :

  • cuaca panas melampau (badan dehydrated)
  • badan tidak sihat (demam/ selesema/ cirit-birit)
  •  beriadah dan lain-lain lagi.


Golongan yang sesuai mengambil Performance Drink:

1.  Mereka yang aktif bersukan .
2.  Mereka yang berpuasa (diambil semasa sahur dan berbuka).
3.  Mereka yang menghidap gout.
4.  Ibu yang menyusukan anak.
5.  Ibu hamil yang mengalami muntah kronik (terutama muntah air) akibat dari morning sickness,              dan tiada selera makan.
6.  Mereka yang kurang minum air.
7.  Mereka yang kerap sakit kepala.
8.  Bila rasa nak demam, atau sedang demam.
9.  Kanak-kanak yang demam.
10. Minuman ringan terutama yang berkarbonat (kerana Performance Drink tiada karbonat)

***************************************************************************





GABUNGAN PERFORMANCE DRINK BERSAMA ESP DAN MELSHAKE YANG MEMBUATKAN  ANDA LEBIH BERTENAGA SEMASA BERPUASA









SEBARANG PERTANYAAN: 

SMS@WHATSAPP: 012-5792539

Facebook : Shud Shuhada

Fan pages : Explorasi Sihat






Monday, July 22, 2013

TANDA -TANDA HORMON ANDA TIDAK SEIMBANG

Bila sebut je perkataan 'hormon', apa yang terlintas dalam kepala anda? Kebanyakan kita mesti bayangkan wanita menopause yang mengamuk ye tak?. Perubahan hormon ni sebenarnya memberi kesan kepada semua orang tak kira lah wanita ke lelaki ke remaja ke.




Bagi wanita, perubahan yang paling ketara ialah ketika mereka berumur dalam lingkungan 40-an dan 50-an, tetapi boleh juga dilihat seawal pertengahan 30-an. Ramai lagi wanita yang mempunyai tanda-tanda awal masalah hormon, yang banyak berkaitan dengan bukan sahaja gaya hidup dan pemakanan kita, tetapi juga pencemaran, toksin dan xenoestrogens (bahan kimia sintetik yang bertindak sebagai estrogen dalam badan kita) yang kita terdedah setiap hari .


TANDA-TANDA KETIDAKSEIMBANGAN HORMON:-


1. Berat badan meningkat.

Gaya hidup, pemakanan dan aktiviti fizikal adalah komponen penting dalam mengekalkan berat badan yang sihat. Ramai wanita yang mengalami masalah ketidakseimbangan hormon menyebabkan sukar untuk mengekalkan berat badan yang sihat. 

2. Lemak di bahagian perut dan kehilangan jisim otot.

Apabila sistem endokrin anda stress, hormon tertentu akan kurang dihasilkan dan hormon lain (selalunya cortisol) akan dihasilkan lebih banyak. Ini menyebabkan badan menyimpan lemak menyebabkan meningkatnya lemak di bahagian perut.

3. Kurang bernafsu.

Salah satu tanda yang paling ketara ketidakseimbangan hormon adalah nafsu yang kurang, yang bermula dari tidur yang terganggu. Tanpa tidur yang berkualiti pengeluaran hormon seks boleh berkurangan.

4. Keletihan.

Belum tengahhari dah lemau? Bukanlah sesuatu yang normal jika anda selalu berasa lesu, dan tidak teratur.

5. Kebimbangan, cepat marah dan kemurungan.

Kebimbangan dan kemurungan adalah petunjuk bahawa anda mempunyai ketidakseimbangan hormon, keracunan, bekerja terlalu keras, tertekan, dan kemungkinan besar tidak memberi badan anda nutrisi yang diperlukan. 

6. Insomnia dan corak tidur yang tidak teratur.

Insomnia menyebabkan tekanan dan meningkatkan tahap kortisol, yang secara langsung menyebabkan ketidakseimbangan hormon. 

7. Berpeluh.

Bagi kebanyakan wanita, berpeluh malam dan hot flashes adalah tanda pertama bahawa sesuatu tidak kena. Ini bukan masanya untuk memulakan terapi hormon gantian, tetapi memulakan jurnal makanan dengan mencatat apa yang anda makan dan minum, bagaimana anda rasa secara fizikal, dan emosi.

8. Masalah penghadaman.

Gas, kembung dan pencernaan perlahan adalah masalah hormon yang biasanya tidak dikaitkan dengan ketidakseimbangan hormon, tetapi boleh dikaitkan dengan makanan yang tidak sihat, tidak mengunyah makanan dan makan terlalu banyak.

9. Mengidam.

Selepas makan lebih daripada anda perlu, adakah anda melihat kembali dan bertanya kepada diri sendiri mengapa? Sebab-sebab biasa mengidam dan makan berlebihan adalah keletihan adrenal, rintangan insulin, dan ketidakseimbangan hormon lain. Mengurangkan gula, alkohol, tenusu dan gandum - walaupun sukar - bukan sahaja akan membantu keinginan kawalan, tetapi isu-isu pencernaan anda juga.

Cara nak stabilkan hormon? Jom cuba GLA Complex! 



Ibu-ibu yang suka amalkan EPO dah mula beralih ke GLA Complex sebab? Kebanyakkan GLA (gamma-linolic acid) tersedia dipasaran dihasilkan dari Evening Primrose Oil (EPO), manakala GLA Shaklee diekstrak dari borage yang mengandungi lebih dari 2 kali ganda GLA dalam EPO. Borage juga adalah 3 kali lebih dari segi bioavailabiliti dan 3 kali lebih berkesan dari EPO!

Baca manfaat GLA Complex di sini-->  klik info lanjut 

GLA Complex bukan saja merawat masalah hormon, masalah luaran seperti jerawat, kulit menggerutu, kusam dah sebagainya pun setel! Jom tengok testimoni:












SEBARANG PERTANYAAN: 

SMS@WHATSAPP: 012-5792539

Facebook : Shud Shuhada

Fan pages : Explorasi Sihat



CREDIT TO: KABINET VITAMIN




Saturday, July 20, 2013

TANDA-TANDA GIGI SUSU BAYI TUMBUH







Pertumbuhan gigi manusia sudah bermula sejak bayi. Namun sebelum berubah menjadi gigi dewasa, gigi yang tumbuh pada bayi hanya terdiri daripada beberapa pasang dan biasa disebut dengan gigi susu atau gigi sulung. 



GIGI SUSU


Pertumbuhan gigi susu disebabkan oleh beberapa faktor seperti nutrisi, hormonal, dan faktor genetik. Gigi susu pada bayi biasanya sudah muncul sejak usia enam bulan. Namun ada juga bayi yang mengalami pertumbuhan gigi di bawah usia enam bulan, atau belum tumbuh hingga usia satu tahun.  

Sebelum berubah menjadi gigi tetap yang berjumlah 32 buah, gigi susu akan tumbuh sejumlah 20 buah dan pertumbuhan berlangsung bertahap selama 2,5 tahun pertama. Pertumbuhan gigi susu dimulai dengan tumbuhnya dua pasang gigi seri bagian atas, dua pasang gigi seri bagian bawah, gigi geraham yang akan muncul pada usia 8-9 bulan, serta gigi taring. 




PERBEZAAN ANTARA GIGI SUSU DAN GIGI KEKAL


Secara normalnya, gigi susu berjumlah 10 gigi di rahang atas dan 10 gigi di rahang bawah (4 gigi seri, 2 gigi taring, dan 4 gigi geraham). Gigi geraham pada gigi susu hanya terdiri dari satu macam, sedangkan pada gigi tetap terdapat dua macam. Umumnya perbezaan dapat dilihat berdasarkan gigi geraham besar dan gigi geraham kecil. 



Tanda-tanda gigi susu pertama tumbuh: 
  • ·         Air liur lebih banyak dan sering menitik keluar.
  • ·         Menggigit-gigit benda yang agak keras, karena gerahamnya terasa gatal.
  • ·         Sering memasukkan jari-jari tangannya ke dalam mulut
  • ·         Bayi terlihat gelisah, tidak duduk diam, atau menjadi mudah marah (sensitif).
  • ·         Gusi bayi terlihat membengkak dan berwana kemerahan, seperti terkena sariawan(sore gums).
  • ·         Nafsu makan turun dan sering susah tidur.
  • ·         Ada juga yang pipinya  agak membengkak.
  • ·         Kadang-kadang, ada yang disertai demam (kalu teradpat gejala seperti demam yang tidak turun-turun selama beberapa hari, atau diare, Anda perlu waspada adanya serangan penyakit, misalnya infeksi sistem pencernaan).




MENGGIGIT JARI....GATAL GUSI..




SELALU MENANGIS AKIBAT SAKIT GUSI..

Fungsi gigi susu:

  • ·         Mengunyah makanan, sekaligus membantu perkembangan tulang dan otot rahang.
  • ·         Membantu proses perkembangan bicara balita.
  • ·         Membuka jalan, tempat atau ruang untuk pertumbuhan gigi tetap.
  • ·         Mempermanis penampilan si kecil, misalnya saat dia tersenyum

Friday, July 19, 2013

KEBAIKKAN OMEGA GUARD DARI SHAKLEE

OMEGA GUARD
 Manfaat Omega 3 Dalam Omega Guard Shaklee ...

1.  Omega 3 mengimbangi perubahan dan kepekatan hormon PMS wanita
2.  Melicinkan kulit dan kelihatan kemerah-merahan
3.  Mencegah salur darah dari tersumbat
4.  Omega 3 dapat mengelakkan strok
5.  Mengekalkan tekanan normal darah
6.  Membantu mengurangkan ketegangan urat leher
7.  Mengurangkan sakit kepala
8.  Merendahkan kolestrol
9.  Omega 3 dapat mencegah pembekuan darah dalam badan
10. Kekalkan tahap kesihatan trigliserida dan kolestrol LDL
11. Mengawal masalah obesiti
12. Mengurangkan risiko penyakit jantung
13. Sangat bagus untuk ibu hamil - membantu tumbesaran dan perkembangan  otak janin
14.Meningkatkan perkembangangan memori janin dan kanak-kanak
15. Meningkatkan sistem imun tubuhdan sangat bagus untuk kesihatan kanak-kanak
16. Membantu menyihatkan paru-paru
17. Omega 3 juga boleh memperbaiki masalah alahan kulit seperti eczema, psoriasis, dll
18. Mengurangkan demam hay, bronkitis, penyakit lelah, hepatitis, SLE       (lupus erythematosus)
19. Omega 3 juga membantu memperbaiki penyakit buah pinggang
20. Membantu menentang kanser paru-paru, payudara, kanser prostat dan kanser kolon.
21.Membantu meningkatkan kesihatan hati selepas pembedahan
22. Membantu pankreas pesakit kanser berfungsi dengan lebih baik
23. Memelihara fungsi-fungsi sendi
24. Mencegah penyakit gout
Selain itu, Omega 3 yang tekandung dalam Omega Guard Shaklee membantu memperbaiki masalah berkaitan otak sepert:-
- Mencegah insomnia
- Mengurangkan tekanan emosi
- Mengurangkan kemurungan dan kebimbangan
- Membantu memperbaiki masalah autism
- Membantu memperbaiki masalah kanak-kanak hyperactive
- Mengurangkan masalah schizophrenia
- Mengurangkan masalah lupa pada wanita yang telah melahirkan anak
..





NOR SHUHADA MD SIN (ID 918262)
SEBARANG PERTANYAAN: 

SMS@WHATSAPP: 012-5792539- bila-bila masa pun boleh je
Facebook : Shud Shuhada
Fan pages : Explorasi Sihat
.

Thursday, July 18, 2013

SET LENGKAP IBU MENYUSU , SET 3 M





Susu Ibu... merupakan susu Terbaik untuk anak kita... Ibu- ibu sekarang telah mula sedar bertapa pentingnya Penyusuan susu Ibu... Pelbagai produk telah dihasilkan bagi membantu para ibu-ibu untuk manambahkan susu badan....Salah satu Produk yang Paling Terkenal dan sering dikaitkan dengan susu ibu adalah PRODUK SHAKLEE... yang mengandungi set- set yang dapat membantu ibu-ibu di luar sana... Yang mengalami  masalah "SUSU BERKURANGAN".... Salah 1 set yang Paling mendapat  sambutan ramai...iaitu SET TRIPPLE M


SET LENGKAP MENYUSU (SET 3M)

SET Tripple M sememangnya pilihan untuk kebanyakan ibu-ibu menyusu.. Lengkap dengan 6 jenis supplement hasil gabungan vitamin untuk kesihatan ibu serta anak dan juga milk booster.

Anda pasti tidak menyesal dengan pelaburan yang anda lakukan dengan pembelian set 3M ini.


Kenapa saya dan ramai mommies suka dengan set ini?

(1) Badan lebih bertenaga almaklum la  nak jadi SUPERMOM, SUPERWIFE, SUPERWORKER ni bukan mudah yea. Tambahan pula tidur yang kurang lena sebab sering berjaga untuk susukan anak.

(2) Susu menjadi lebih pekat kerana nutrisi yang ada serta membuatkan anak lebih cepat kenyang. Dengan kata mudahnya, kurang mengempeng atau bergayut

(3) Breast cepat penuh selepas sesi pam atau direct feeding kerana protein dan kalsium merupakan komposisi utama di dalam susu badan. Kilang penghasilan susu badan memerlukan protein serta kalsium dan juga serat sebagai makanan untuk menghasilkan susu dengan cepat.

(4) Kulit muka menjadi cantik, mulus,anjal dan lebih berseri kerana B-complex, Vitamin C dan ESP adalah antara vitamin yang mencantikkan kulit. Vitamin C penting untuk pembentukan kolagen dan protein adalah bahan asas untuk pembentukan sel kulit yang sihat serta sempurna.

(5) Masalah sembelit saya hilang dengan pengambilan OsteMatrix. OsteMatrix adalah gabungan calcium, magnesium, Vitamin D dan banyak lagi. Calcium tanpa magnesium menjadi punca sembelit dan kehadiran magnesium melembutkan najis ( Sorry jika rasa kotor tapi fakta ni)

 (6) Hubungan suami isteri lebih mantap dengan kehadiran Alfalfa. Hint terbesar adalah berfungsi sebagai KACIP FATIMAH. Alfalfa akan mengetatkan kembali vagina wanita malah dapat membantu mengatasi masalah keputihan.**


(7) Sesuai untuk mommies yang sedang mengalami masalah penyusuan seperti susu merudum, mahupun mommies yang ingin membuat stok EBM.


Apa yang ada dalam set 3M?

# ESP (protein) #
#Vitalea (multivitamin)#
 # B Complex #
 # Vitamin C # 
 # Alfalfa Complex  #
  # Ostematrix (kalsium+magnesium+vitamin D) #


Apakah kegunaan supplemen-supplemen ini untuk penyusuan? 

❤Protein – Bayi memerlukan protein yang banyak untuk tumbesaran yang berkekalan dan sempurna. Sumber protein yang baik seperti protein soya dalam diet penyusuan anda amat penting untuk pengeluaran susu. Protein membantu dalamm membina dan mengekalkan sel-sel yang menghubungkan setiap bahagian tubuh. Mereka disarankan untuk mengambil sekurang-kurangnya 3 hidangan protein berkhasiat sehari.

❤Multivitamin – Multivitamin menyediakan vitamin dan mineral penting untuk para ibu yang mana ianya tidak diperolehi daripada diet harian. Kadar vitamin yang mencukupi membantu penghasilan susu yang banyak dan berkhasiat di samping menggalakkan kesihatan ibu dan bayi secara menyeluruh.

❤Vitamin C – Dalam satu kajian terhadap para ibu yang menyusui bayi dan mengambil vitamin C menunjukkan khasiat vitamin C tersebut tertumpu pada bayi. Oleh itu, menyusui bayi secara ekskusif dapat melindungi bayi anda dari kekurangan vitamin C. Vitamin C penting bagi menguatkan sistem imun dan membina kulit, gigi dan gusi yang sihat.

❤Vitamin B complex – Vitamin B kompleks merupakan vitamin yang diperlukan oleh anda dan bayi anda setiap hari bagi menyokong sistem saraf dan metabolisma yang sihat. Vitamin B mempunyai pelbagai fungsi termasuk pengeluaran hormon, pembentukan sel-sel darah merah, penghasilan tenaga untuk sel, dan mengekalkan saraf serta kulit yang sihat. Ibu yang menyusui bayi perlu mendapatkan vitamin B kompleks untuk memberikan khasiatnya kepada bayi mereka melalui susu ibu.

❤Ostematrix – 40% daripada susu ibu adalah kalsium. Kalsium diperlukan untuk membina tulang yang sihat dan pertumbuhan gigi pada bayi. Wanita yang menyusui bayi disarankan mengambil sebanyak 1300mg kalsium setiap hari.

Alfalfa – Alfalfa mengandungi banyak nutrien penting dan pelbagai vitamin seperti vitamin K, A, B1, B6, C, E, kalsium, zink dan zat besi. Semua bahan-bahan tersebut penting untuk pertumbuhan dan perkembangan yang sihat. Alfalfa juga digunakan secara tradisional untuk meningkatkan pengeluaran bekalan susu ibu. 



 TESTIMONI PENGGUNA
*************************
"Susu lebih pekat, baju selalu basah klu lambat pum......
.badan lebih bertenaga walaupun berjaga malam"

**************************************













NOR SHUHADA MD SIN (ID 918262)
SEBARANG PERTANYAAN: 

SMS@WHATSAPP: 012-5792539- bila-bila masa pun boleh je
Facebook : Shud Shuhada
Fan pages : Explorasi Sihat
.



Wednesday, July 17, 2013

Punca Masalah Sembelit Bayi dan Cara Mengatasinya




MASALAH SEMBELIT KANAK-KANAK
Pernah tak anak-anak anda mengalami masalah sembelit..??? Kadang-kadang sampai 2 ke 3 hari masih tidak membuang...atau mengalami maslah sembelit... Lebih membimbangkan ialah kanak-kanak terutama yang masih bayi atau baru berumur setahun tidak pandai mengadu untuk memberitahu ketidakselesaan yang dihadapi.
Macam orang dewasa juga, jadual buang air bagi setiap kanak-kanak juga berbeza. Malah kekerasan najis yang keluar juga tidak sama dengan kanak-kanak yang tiada masalah sembelit. Bayi yang diberikan susu badan akan  buang air setiap kali selepas disusukan atau sekali dalam masa tujuh hingga 10 hari.
Namun biasanya bayi yang diberi susu badan buang air sekurang-kurangnya sekali dalam masa dua hingga tiga hari. Mengenai kekerasan najis, anda hanya perlu bimbang jika ia menyebabkan anak mengalami masalah untuk buang air.
Sembelit adalah masalah biasa di kalangan kanak-kanak khususnya ketika mereka dilatih untuk ke tandas atau selepas melalui pengalaman  buang air yang menyakitkan. 

ANTARA TANDA-TANDA ANAK ANDA MENGALAMI MASALAH SEMBELIT
  • Sakit perut (datang dan pergi)
  • Kurang lapar berbanding biasa
  • Berkelakuan resah dan tidak selesa
  • Luka pada dubur – yang menyebabkan rasa sakit dan berdarah apabila buang air. Ini disebabkan anak anda meneran terlalu kuat untuk memaksa najis yang keras dan besar keluar.
  • Berkelakuan menahan (bagi mengelakkan rasa sakit) seperti mencangkung, menyilang kaki atau tidak mahu duduk di atas mangkuk tandas
  • Anda boleh mengesan ketulan keras apabila menekan perutnya.

DALAM MASA JANGKA PANJANG MASALAH SEMBELIT AKAN MENYEBABKAN
  • Buang air dalam seluar. Hujung usus besar (rektum) anak anda dipenuhi najis dan ini menyebabkan ia mengembang. Anak anda mungkin tidak terasa mahu buang air kerana rektum ini sentiasa mengembang.
  • Dalam keadaan ini, najis boleh keluar sendiri tanpa disedari. Dalam istilah perubatan, sembelit disebut enkopresis atau inkontinen feses.

PUNCA-PUNCA YANG MENYEBABKAN MASALAH SEMBELIT
1.Ia disebabkan keadaan semula jadi. Sesetengah kanak-kanak ada pergerakan usus yang perlahan sehingga boleh menyebabkan sembelit. Selain itu tabiat ke tandas seperti mengabaikan isyarat buang air kerana leka bermain.
2 .Perkara ini menyebabkan lama kelamaan najis menjadi keras dan besar menyebabkan ia sukar untuk dikeluarkan.
3.  Jadual ke tandas perlu dipupuk dan dijadikan waktu khusus yang tiada gangguan. Menahan keinginan untunk buang air akan menyebabkan proses buang air besar menjadi lebih sakit dan payah.
 4.Kadangkala pertukaran persekitaran baru seperti sekolah atau diberitahu untuk ‘bertahan’ ketika mahu buang air (terutama di sekolah) juga boleh menyumbang kepada masalah ini.
5. Kebanyakan kanak-kanak yang mengalami sembelit makan seperti biasa. Meningkatkan pengambilan serat dan air biasanya tidak membantu mengatasi masalah ini. Bagaimanapun bagi sesetengah kanak-kanak yang memang ada kecenderungan mengalami sembelit, kekurangan serat boleh memburukkan keadaan.
6. Luka pada dubur menyebabkan kanak-kanak berasa sakit dan tidak mahu ke tandas. Jadi mereka akan cuba bertahan dan keadaan ini boleh menyebabkan masalah bertambah teruk.
7. Penyakit seperti ketiadaan hujung saraf di dalam usus, kecacatan saraf tunjang, kekurangan hormone tiroid dan beberapa gangguan metabolik juga boleh menyebabkan sembelit. Bagaimanapun ia kes terpencil dan hanya sebilangan kecil masalah sembelit kanak-kanak disebabkan penyakit.

ANTARA RAWATAN YANG BOLEH DILAKUKAN
Rawatan perlu diteruskan sehinggalah kanak-kanak boleh buang air besar seperti biasa. Antara rawatannya ialah:
  • Memupuk tabiat ke tandas – Kanak-kanak yang ada masalah sembelit perlu dibiasakan duduk di atas mangkuk tanda secara teratur. Ini termasuklah duduk di tandas selama tiga hingga lima minit selepas sarapan, makan tengah hari dan malam. Mereka perlu duduk di atas mangkuk tandas walaupun tiada rasa mahu buang air atau mereka sudah buang air sebelum makan. Untuk menggalakkan tabiat ini, ibu bapa boleh memberi pelekat atau bintang sebagai penghargaan.
  • Ajar anak untuk ke tandas apabila terasa mahu buang air.
  • Buang pengalaman menyakitkan. Ini boleh dibantu dengan menggunakan ubat pelawas (makan) untuk melembutkan najis selama beberapa minggu. Ia akan memudahkan perjalanan najis dan memberi masa kepada luka untuk sembuh.
  • Ramai kanak-kanak takut terjatuh ke dalam mangkuk tandas. Untuk mengatasinya anda boleh meletakkan bangku kecil dan rendah di atas kakinya.
Selain ini galakkan anak untuk makan lebih sumber serat terutama bagi yang ada kecenderungan mengalami sembelit. Berikan anak sekurang-kurangnya dua hidangan buah-buahan setiap hari seperti plum, prun, kismis, aprikot dan pic (tidak perlu dikupas kulit).
Jika boleh, pujuk anak makan tiga hidangan sayur-sayuran setiap hari. Bagaimanapun ia bukan mudah jadi gantikan dengan bijirin seperti bran, gandum hancur atau oat. Elak bijirin yang diproses seperti emping jagung kerana ia kurang atau tiada serat.
Beli roti mil penuh dan bukan roti putih. Hadkan pengambilan susu lembu kepada 500 milimeter sehari dan elakkan minuman manis sebelum makan untuk merangsang dan memperbaiki selera anak.
Jika anda syak bayi (kurang 12 bulan) mengalami sembelit, bawa berjumpa doktor. Anda mungkin perlu menukar susu formula kerana ada yang tidak seusai untuk anak anda.
Bagi bayi berumur enam bulan ke atas, masukkan lebih buah dan sayur dalam diet mereka. Anda boleh beri prun atau aprikot yang direnih dan ditapis (tiga sudu makan setiap minggu) atau jus prun yang dicairkan.
Kadang-kadang kanak-kanak nie bukan suka  sangat nak makan buah-buahan, tambahan pulak kalu nak suruh makan sayur-sayuran.....memang susah sangat....Nak minum air kosong pun susah...Mungkin dengan pengambilan supplement yang sesuai untuk anak-anak kita, dapat membantu menyelesaikan masalah sembelit ini...
Nak tahu tak supplement apa yang paling sesuai untuk mengatasi masalah sembelit nie...?????
Ye Tetap sekali.....MEALSHAKE  dari Shaklee...mengandungi nutrin-nutrin penting yang sangat berkhasiat untuk Pekembangan Kesihatan meraka..
.Nak tahu tak Khasiat sebenar MEALSHAKE..??? 

sila baca disini...FAKTA MENARIK MEALSHAKE












TESTIMONI 





*************************************************************************




***************************************************************************






*********************************************************************************






********************************************************************************

JIKA KORANG NAK CUBA..???? KLIK DISINI.....

BOLEH ORDER SENDIRI PUN BOLEH....

CUMA PERLU KREDIT @ DEBIT KAD SAHAJA..



Order Vitamin Sekarang




**************************************************************************************
INGIN JANA INCOME BERSAMA KAMI..????


 Jom Join Ahli





NOR SHUHADA MD SIN (ID 918262)

SEBARANG PERTANYAAN: 

COD VITAMIN : SG. PETANI,GURUN, PENDANG,ALOR SETAR, KEDAH

SMS@WHATSAPP: 012-5792539- bila-bila masa pun boleh je
Facebook : Shud Shuhada
Fan pages : Explorasi Sihat