div class='widget-content' style='overflow:auto; height:200px

Wednesday, April 3, 2013

PETUA UNTUK MENDAPATKAN ZURIAT...

MAKANAN UNTUK MENAMBAH KESUBURAN 

SUAMI ISTERI !

Ramai antara kita mengalami masalah ketidaksuburan dan ini mungkin akan menyebabkan kepada masalah rumahtangga.


Antara beberapa makanan yang dapat meningkatkan tahap kesuburan suami isteri ialah:




1. Vitamin C adalah antioksidan untuk menjaga kesihatan sel, meningkatkan penyerapan zat dan memperbaiki sistem imun. Untuk lelaki, antioksidan dapat memperbaiki mutu sperma. Kekurangan vitamin C akan menjadi salah satu faktor penentu ketidaksuburan pasangan suami – isteri.

Sumber vitamin C antara lain betik, jambu biji , belimbing, mangga, kedondong, nanas, rambutan, strawberi.

2. Folic asid , rendahnya kadar folic asid dalam darah berkaitan dengan rendahnya jumlah sperma pada , lelaki sedangkan untuk wanita, folic asid sangat penting untuk mempersiapkan kehamilan yang sihat. Makanan yang mengandung folic asid antara lain brokoli, asparagus, kol, sawi hijau, kacang panjang, tauge, tempe, kacang hijau, kacang merah, daging ayam.







3. Vitamin E ,Vitamin ini melindungi sel dari serangan radikal bebas sekaligus meningkatkan kemampuan sperma untuk membuahi sel telur sehingga kehamilan akan lebih mudah terjadi. Sumber vitamin E antara lain kacang mete, almond, kacang tanah, kuaci , avacado, mangga dan brokoli.


                                       

4. Zinc sangat berperanan penting untuk metabolisme hormon, pembentukan dan pergerakan sperma. Kekurangan zink dapat mengganggu pematang sel telur. Sumber zink antara lain kerang, daging,

5. Minyak Biji Flax ( Flaxseed Oil ) Flaxseed oil dapat menyehatkan fungsi saluran rahim sehingga bermanfaat untuk mengatasi kesuburan. Flaxseed oil dapat diperoleh di farmasi.

6. Zat Besi , banyak dllm udang, kerang, tahu, daging, kepiting, kacang- kacangan kering, kismis dan apricot. Zat besi membantu kelancaran pembuahan sel telur oleh sperma.

7. Vitamin B12 , vitamin ini sangat penting untuk pasangan yang merancang memiliki anak. Menurut kajian, masalah utk memperolehi anak berkaitan dgn kekurangan vitamin ini dalam darah. antara makanan yang banyak mengandung vitamin B12 antara lain Yogurt putih, daging, tuna, kerang.


                                  

8.Minyak Zaitun, diyakini mempunyai kesan yang sangat besar pada peningkatan kesuburan. Omega-3 biasanya ditemui pada minyak zaitun. Kajian menunjukkan bahawa Omega 3 benar-benar dapat meningkatkan kualiti baik sperma atau pun sel telur, sehingga menjadi bahagian penting daripada diet kesuburan bagi lelaki dan wanita
yang berusaha untuk hamil.


Selain mengamalkan pemakanan yang sihat...kita juga perlu berdoa menadah tangan pada yang Esa...moga dikurniakan Zuriat...disamping kita berikhtiar untuk mendapatkannya...



                                  



DOA UNTUK MENDAPATKAN ZURIAT...



Baiklah, doa untuk dapat zuriat yang dimaksudkan ialah doa Nabi Zakaria yang maksudnya;



"Ya Tuhanku, sungguh tulangku sudah lemah dan kepalaku dipenuhi uban, dan aku tidak pernah kecewa bagi berdoa kepadaMu, ya Tuhanku. Dan sungguh, aku khuatir pada keluarga sepeninggalanku dan isteriku seorang yang mandul. Maka anugerahilah aku seorang anak daripada sisi-Mu..."


(Surah Maryam ayat 4-5)


Tolong Masukkan Doa dari Surah Al-Furqan : 74

Maksudnya : Dan juga mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang-orang) Yang berdoa Dengan berkata: "Wahai Tuhan kami, berilah Kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara Yang menyukakan hati melihatnya, dan Jadikanlah Kami Imam ikutan bagi orang-orang Yang (mahu) bertaqwa.



Berikut adalah do’a-do’anya:


رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِنَا
 أُمَّةً مُسْلِمَةً لَكَ
Maksudnya:  “Ya Tuhan kami, jadikanlah kami berdua orang yang tunduk patuh kepadaMU dan (jadikanlah) di antara anak cucu kami umat yang tunduk patuh kepadaMU.”    (Al-Baqarah : 128)
  
رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ
 سَمِيعُ الدُّعَاءِ
Maksudnya:  “Ya Tuhanku, berilah aku dari sisi Engkau seorang anak yang baik. Sesungguhnya Engkau Maha Pendengar doa”.  (Ali-Imran : 38)

 رَبِّ اجْعَلْ هَذَا الْبَلَدَ آمِنًا وَاجْنُبْنِي وَبَنِيَّ
 أَنْ نَعْبُدَ الأصْنَامَِ
Maksudnya:  “Ya Tuhanku, jadikanlah negeri ini (Mekah), negeri yang aman, dan jauhkanlah aku beserta anak cucuku daripada menyembah berhala-berhala.”  (Ibrahim : 35)

 رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلاةِ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي
 رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ
Bermaksud:  “Ya Tuhanku, jadikanlah aku dan anak cucuku orang-orang yang tetap mendirikan salat, ya Tuhan kami, perkenankanlah doaku.”  (Ibrahim : 40)

رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ
 يَقُومُ الْحِسَابُ
Bermaksud:  “Ya Tuhan kami, beri ampunlah aku dan kedua ibu bapakku dan sekalian orang-orang mukmin pada hari terjadinya hisab (hari kiamat).”  (Ibrahim : 41)

 رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ
 أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا
Bermaksud:  “Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami istri-istri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa.”  (Al-Furqan : 74)

 رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي
 أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ 
صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي
 إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّي مِنَ الْمُسْلِمِينَ
Bermaksud:  “Ya Tuhanku, tunjukilah aku untuk mensyukuri nikmat Engkau yang telah Engkau berikan kepadaku dan kepada ibu bapakku dan supaya aku dapat berbuat amal yang saleh yang Engkau ridai; berilah kebaikan kepadaku dengan (memberi kebaikan) kepada anak cucuku. Sesungguhnya aku bertobat kepada Engkau dan sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang berserah diri.”  (Al-Ahqaf : 15)
Mudah-mudahan kita dapat beramal dengannya dan dikurniakan kita semua dengan zuriat yang soleh dan solehah, amin.


Hakcipta manusia dan segala2nya adalah hak Allah SWT , kita hanya berusaha untuk  dapatkan sesuatu - anak mithalnya, kita perlu berdoa kepada Yang Maha Berkuasa dan Pencipta alam semesta. Apa yan Allah berikan adalah yang terbaik, hanya kita tak memahami hikmat disebalik sesuatu kejadian atau peristiwa.






NOR SHUHADA MD SIN (ID 918262)

SEBARANG PERTANYAAN: 

COD VITAMIN : SG. PETANI,GURUN, PENDANG,ALOR SETAR, KEDAH

SMS@WHATSAPP: 012-5792539- bila-bila masa pun boleh je
Facebook : Shud Shuhada
Fan pages : Explorasi Sihat



No comments:

Post a Comment